Idomított helyett nevelj inkább önállóan gondolkodó gyereket!
 

8 bevált módszer a hatékony tanulásért

hatékony tanulás
ÚJDONSÁG! ÚJDONSÁG!  ÚJDONSÁG! Gördíts le és töltsd le a Hatékony tanulásmódszertan KÉRDEZÉSSEL - 7 féle KÉRDEZÉSTECHNIKA - amellyel a tanulási idő feleződik tanulmányt! Klikk ide!>>
2017. április 07.
szerző:
csodasuli

Oszd meg mással is!

Ezek a tanulási módszerek valóban hatékonyak!

8 hatékony tanulás technika, amellyel gyermeked képes lesz sokkal könnyebben tanulni és hosszú távon is emlékezni a tanultakra!

Most megtudhatod, hogy miért nem működik a magolás és milyen tanulási módszerrel tudjátok elérni azt, hogy könnyen menjen a tanulás, az elsajátított tananyag pedig beépüljön és ne vesszen el.

Mint kiderült, a legtöbb diák főként a könyvei és a jegyzetei újraolvasása útján próbál tanulni; a pszichológusok laborkísérleteinek ill. a diákok körében végzett éles megfigyeléseinek eredményei azonban egyaránt azt mutatják, hogy ez egy nemcsak, hogy nem hatékony tanulási módszer, de borzasztóan rossz hatásfokú tanulási módszer.

Az aktív tanulási stratégiák – így például tanulókártyák használata, vázlatrajzok készítése és az önmagunknak feltett kérdések – ennél sokkal hatékonyabbnak bizonyultak. A különböző témakörök vegyítése ill. a tanulási folyamat hosszabb időkereten belüli elosztása szintén jó ötletnek bizonyult.

ÚJDONSÁG – Hatékony tanulásmódszertan KÉRDEZÉSSEL
–  7 féle  KÉRDEZÉSTECHNIKA –  amellyel a tanulási idő feleződik –

Képzeld el, hogy gyermeked valamivel kínlódik, és már éppen azon van, hogy feladja és a falhoz csapja, akkor Te…egyszerűen leülsz mellé, majd minden feltűnés nélkül spontán kérdéseket teszel fel neki, amivel rávezeted a megoldásra.

Milyen kérdéseket tegyél fel gyermekednek és HOGYAN? Töltsd le a
7 féle KÉRDEZÉSTECHNIKA –  amellyel a tanulási idő feleződik – és kezdd el használni még MA! (Limitált ideig elérhető)

Tanuláskutatók nyolc pontban foglalták össze mi a hatékony tanulás. Íme a tanulási módszerekre tett javaslataik:

1) Ne az újraolvasásra alapozz!

A legtöbb diák úgy próbálja memorizálni az anyagot, hogy egyszerűen csak újraolvassa az olvasmányokat és a jegyzeteit.  A kutatási eredmények azonban egyértelműen jelzik, hogy ez nem tartozik a hatékony tanulási módszerek közé. Ez a fajta tanulási technika csak nagyon kevéssé segíti elő a tanulást és a maradandó emlékképződést.

Azok a hallgatók, akik újraolvastak egy adott tananyagot, semmivel sem bizonyultak hatékonyabb tanulóknak azoknál, akik csak egyszer olvasták el azt.

Amikor az ember először olvas el valamit, nagyon sok mindent megért és leszűr belőle. Amikor azonban újraolvassa ugyanazt a szöveget, azt már végig az “igen, igen, ezt már tudom” érzésével teszi, így az újraolvasás kifejezetten felszínes.

2) Tegyél fel magadnak kérdéseket!

Lényegesen hatékonyabb tanulási módszer, ha elolvasod az anyagot egyszer, aztán arra vonatkozó kérdéseket teszel fel magadnak.

A tanulást és az emlékképződést ugyanis leginkább az információ újbóli lekérdezése, előhívása segíti elő. Mi több, a kérdések hozzásegítenek a tudásod elmélyítéséhez is. Az ilyen kérdések ugyanis kifejtős választ, alaposabb magyarázatot igényelnek. Ezek átgondolásával és megfogalmazásával is csiszolódik az anyag a fejedben, jobban megérted, jobban rögzül és tovább meg is marad.


3) Kösd össze az új tudást a már meglévővel!

Hatékony tanulás az eredménye annak a tanulási stratégiának, ha úgy olvasod újra az anyagot, hogy folyamatosan kapcsolatokat keresel a leírtak és a már meglévő ismereteid között.

Ez is – a régi és az új tudás összekapcsolása – nagyban fokozza a tanulás hatékonyságát.

4) Rajzold le az információt!

Jó tanulási technika az is, ha diagramokat, modelleket vagy folyamatábrákat készítesz.

Minden aktív tanulási módszer – melynek során te magad teszed érthetővé az anyagot saját magad számára – nagyon sokat segít a tanultak tényleges rögzítésében. Ilyenkor ugyanis ténylegesen foglalkozol a dologgal, elmerülsz benne, és nem csak passzívan szemléled kívülről.

5) Készíts és használj tanulókártyákat!

A hatékony tanulás szintén jó és aktív módszere a tanulókártyák használata is.

Fontos azonban, hogy azokat se vedd ki a pakliból, amelyekre egyszer már tudtad a választ. Sokan ugyanis, ha tudják a helyes választ egy kártyára, akkor azt ki is veszik a paklijukból. Ez azonban, mint kiderült, nem jó ötlet, mivel az emléklehívás többszöri megismétlése is fontos annak a maradandó rögzítéséhez.

6) Adj időt a bevésődésnek!

Nagyon sok diák halasztja mindig az utolsó pillanatra a tanulást és próbálja aztán a vizsga előtti utolsó estén magába zsúfolni a teljes anyagot. A kutatások azonban azt mutatják, hogy ez nem segíti elő az információ hosszú távú megjegyzését.

Ennél sokkal jobb tanulási módszer, ha nagyobb időkereten belül, tagoltan, szakaszosan ismételed át az anyagot.

Egyik tanulmány a másik után mutatja ki újra és újra, hogy mennyire fontos a tanulnivaló időbeni elosztása, illetve a tanulási szakaszok közti szünetek. Legalább ilyen fontos még a fejlett humorérzék, amely segít a diáknak feloldódni két feladat között.

ÚJDONSÁG – Hatékony tanulásmódszertan KÉRDEZÉSSEL
–  7 féle KÉRDEZÉSTECHNIKA – amellyel a tanulási idő feleződik –

Képzeld el, hogy gyermeked valamivel kínlódik, és már éppen azon van, hogy feladja és a falhoz csapja, akkor Te…egyszerűen leülsz mellé, majd minden feltűnés nélkül spontán kérdéseket teszel fel neki, amivel rávezeted a megoldásra.

Milyen kérdéseket tegyél fel gyermekednek és HOGYAN? Töltsd le a
7 féle KÉRDEZÉSTECHNIKA –  amellyel a tanulási idő feleződik – és kezdd el használni még MA! (Limitált ideig elérhető)

7) A tanártól is függ a siker

A kutatásnak van tanulsága a tanárok számára is.

A hatékony tanulás záloga, hogy néhány nappal vagy héttel később újra oda kell tenni a diák elé a korábbi anyagot.

Ez természetesen többféleképpen is megoldható: például házi feladattal. A kutatások során ugyanis arra jutottak a szakértők, hogy nagyban elősegíti a tananyag hosszú távú megjegyzését az is, ha az aktuális anyagból adott házi feladatot megspékelik a két-három héttel korábbi anyagrészletekhez tartozó feladatokkal is. Ez hatékony tanulási módszer lehet.

8) A kitartás és a szemlélet a lényeg, nem a tehetség

A tanulók fejében jellemzően kétféle kép él a tanulásról. Az egyik a fixált tanulási modell, amely lényegében arról szól, hogy az embernek van egy adott mértékű tehetsége egy adott területen – például a kémiához vagy a fizikához -, és abban mindaddig jól is fog teljesíteni, amíg el nem éri a határait. Onnan továbblépni már túl nehéz és azon túl már nem is fog jól teljesíteni. Ami később frusztrációhoz vezethet.

A másik ezzel szemben a fejlődési modell, mely szerint a tanuláshoz hatékony stratégiák kellenek, időt kell szánni a feladatok elvégzésére és elmerülni a témában. Így fokozatosan fejleszted a képességeidet és lépésről lépésre tolod ki egyre jobban a határaidat az adott területen. Mint kiderült, a diákok tényleges teljesítménye valóban szoros összefüggésben állt azzal, hogy e két szemlélet melyike szerint álltak a tanuláshoz.

A “fejlődéspártiak” kitartottak a szemléletük mellett, nem adták fel a nehézségek ellenére sem, és jellemzően jól teljesítettek a nagyobb kihívást jelentő kurzusokon is – ellentétben a fixált szemléletűekkel. Ebből pedig a tanárok számára az a tanulság, hogy érdemes elmondani a diákoknak azt is, hogy a fejlődési modell írja le jobban a valóságot – tényleg -, mivel ennek nyomán a diákok nagyobb eséllyel próbálnak ki új tanulási módszereket, és végeredményben jobb, hatékonyabb tanulókká is válnak.

 

ÚJDONSÁG – Hatékony tanulásmódszertan KÉRDEZÉSSEL
–  7 féle KÉRDEZÉSTECHNIKA – amellyel a tanulási idő feleződik –

Képzeld el, hogy gyermeked valamivel kínlódik, és már éppen azon van, hogy feladja és a falhoz csapja, akkor Te…egyszerűen leülsz mellé, majd minden feltűnés nélkül spontán kérdéseket teszel fel neki, amivel rávezeted a megoldásra.

Milyen kérdéseket tegyél fel gyermekednek és HOGYAN? Töltsd le a
7 féle KÉRDEZÉSTECHNIKA –  amellyel a tanulási idő feleződik – és kezdd el használni még MA! (Limitált ideig elérhető)

 

 


Szólj hozzá!