Idomított helyett nevelj inkább önállóan gondolkodó gyereket!
 

Kell-e a házi feladat nyárra?

házi feladat
Többek között Dr. Vekerdy Tamás és az olasz gimnáziumi tanár Cesare Catá szerint is a nyár a feldolgozás és a felejtés időszaka. Sokan azt másképpen gondolják. De kinek van igaza? A házi feladat egy nagy dilemma sok szülő számára. A vélemények nagyon különböznek ebben a témában, ezért is írunk sokat erről a témáról Életrevaló Gyerek magazinban. 
2017. június 02.
szerző:
csodasuli

Oszd meg mással is!

„Nyárra házi feladatot adni bűn!”

„A tapasztalat azt mutatja, hogy azok a gyerekek, akik nyáron nem gyakoroltak, „nem tanultak semmit”, ősszel, iskolakezdéskor tényleg mintha mindent elfelejtettek volna – mondja dr. Vekerdy Tamás. – Míg viszont azok, akiket gyakorlásra szorítottak, „emlékeznek”, működik bennük a rutin, könnyen felidézik az előző évi anyagot. Csakhogy… Eltelik néhány hét, és a nyáron „semmit sem csinált” gyerekek mintha megtáltosodnának. Hirtelen minden eszükbe jut – sőt még több is, mint amit valaha tudtak. Ezzel szemben a szorgalmas gyakorlók már a kimerültség jeleit mutatják (amit a többi gyereken majd csak a karácsonyi szünet közeledtével fogunk észrevenni).

Régi tanuláspszichológiai szabály, hogy akkor érik készséggé bennünk, amit tanultunk és gyakoroltunk, amikor abbahagyjuk a tanulást és a gyakorlást, és valami egészen mást csinálunk!”

A finn pedagógusok többek között ezért nem adnak házi feladatot a gyerekeknek, nem csak a nyári szünetre, de tanév közben sem. Szerintük ugyanis, ha az agyat állandóan dolgoztatják, elfárad és nem lesz képes regenerálódni. A nyári szünetben ez hatványozottan igaz.

Szakértők szerint nyáron hagyni kell a gyereket nyugodtan nyaralni és nem szabad iskolai feladatokkal nyüstölni. Vekerdy Tamás egyenesen bűnnek nevezi a vakációra feladott házi feladatot: „Súlyos hiba, bűn, vétek, elemi tudatlanság a tanulás természetét illetően, ha egy tanító vagy tanár házi feladatot ad a gyerekeknek szünidőre.” A pszichológus szerint rossz, ha azt hisszük, azzal teszünk jót a gyereknek, hogy egész nyáron gyakoroltatjuk. Ez alól a sportolók és a művészek – pl. hangszeren tanulók – képeznek kivételt, náluk ugyanis tényleg fontos a folyamatos gyakorlás.

Minden szülőnek tudnia kellene, hogy a nyár a feldolgozás és a felejtés időszaka.

Ilyenkor nő, nyúlik, fejlődik a gyermek teste, és még a kiskamaszok is igénylik a sok mozgást, de 12-13 éves kortól már egyre gyakrabban „punnyadnak”. Nyáron az agyra is ráfér egy kis relaxálás, de ez nem jelenti azt, hogy a működése leáll, azt viszont igen, hogy a rendszeres iskolai tanulásra nincs szüksége.

Régi tanuláspszichológiai tény, hogy nem lehet és nem is érdemes állandóan tanulni. Egyes tanulási szakaszok után szünetet kell hagyni.

Pont ez a pihenéssel, alvással, szabad játékkal, mozgással és egyéb tevékenységgel teli időszak a leglényegesebb része a maradandó és a képességgé érlelhető tudás kialakításának.

Az alvás pedig kiemelten fontos része ennek a beépülési folyamatnak. Ugyanígy van a hosszabb szünetekkel. A sokat tapasztalt tanítónők pontosan tudják, hogy az a gyerek, akivel a szülők végiggyakorolták az egész nyári szünetet, ősszel, az iskolában mindent tud, míg a csak „vakációzó” gyerek szinte mindent elfelejtett.

Hat-nyolc hét elteltével megfordul a trend és akit békén hagytak a nyáron, az októberre túlszárnyalja azt, aki végigtanulta a nyarat azalatt a pár hét alatt a suliban teljesen kifárad.

A másik nagy dilemma a nyári tanulás- nem tanulás mellett az olvasás. Fel vannak adva az ajánlott és kötelező olvasmányok, amelyeket illik feldolgozni a nyári szünet alatt.

Vekerdy szerint az erőltetéssel csak rontunk a helyzeten.

„Ha a szülő azt szeretné, hogy gyermeke megkedvelje a könyveket, akkor ne a kötelező olvasmányokkal próbálkozzanak!”- javasolja Vekerdy.  A neves pszichológus ehelyett azt javasolja, esténként legyen rendszeres a meseolvasás vagy nagyobb gyerekekkel folytatólagosan kezdjünk el olyan regényeket olvasni, amelyek valóban érdeklik csemetéinket, legyen az Harry Potter, Gyűrűk Ura, Geronimo Stilton vagy Rumini.

Ha erőltetjük az olvasást olyasvalakivel, aki nem szeret olvasni, csak még jobban megundorodik a könyvektől. Viszont az érdekes, izgalmas, folytatólagos történetek felkelthetik az érdeklődését és meghozhatják a kedvét az önálló olvasáshoz.

Vekerdy azt tanácsolja:

Szervezzünk laza, de jól tagolt nyarat gyermekeinknek, családi programokkal, táborozással, nagyinál eltöltött hetekkel, közös élményekkel és lustálkodással.

Persze jó, ha a gyerekeknek vannak olyan feladatai, amelyek izgalmasak és felfedezésre ösztönöznek,de ne ez legyen a nyár fő jelszava. Ilyenkor  valami egészen mást „tanuljanak”. A sok mozgással, úszással, kerékpározással, kézműveskedéssel, barkácsolással ügyesednek, fejlődik kézügyességük, gyakorlati érzékük. A vakáció idején alkalmuk nyílik arra is, hogy más, számukra idegen közösségekben, például a nyári táborban gyakorolják a társas viselkedést vagy hogy a külföldi családi nyaralások alatt megismerkedjenek más kultúrákkal.

Lehet, hogy már te is találkoztál a Facebookon Cesare Catà nevével. Az olaszországi Don Bosco Gimnázium tanára azzal vált híressé, hogy különleges házi feladatot adott a diákjainak a nyárra.

Ahelyett, hogy egy olvasmánylistát adott volna fel, Catà azt tanácsolta nekik, hogy szakítsanak időt a napfelkelte megcsodálására, álmodozzanak a jövőről és olvassanak, mert az olvasás „a lázadás legjobb formája”.

A HuffingtonPost című amerikai lap meginterjúvolta Catà-t, aki a Holt költők társasága című filmből ismert Mr. Keating tanítási módszerét követi. „Nyilván segíthet az irodalom, filozófia és nyelvtan a diákoknak, hogy megtalálják önmagukat. Úgy gondolom, hogy a nyár kisugárzása, kifejezetten serdülőkorban, különleges spirituális hatással lehet rájuk” – írta Catà a HuffPost-nak.

házi-feladat-nyárra

Íme Catà 15 feladatos “házi feladat” listája a diákjainak:

 

1. Sétálj egy jó nagyot reggel a vízparton: nézd meg,hogyan csillog a napfény a vízen, és gondolj azokra a dolgokra, amiket a legjobban szeretsz az életedben. Élvezd ki a pillanatot.

2. Használj olyan szavakat, amiket ebben az évben tanultunk: minél több mindent mondasz, annál többet gondolkodsz, és minél többet gondolkodsz, annál szabadabb leszel.

3. Olvass, amennyit csak tudsz. De ne azért, mert kell, hanem mert amikor olvasol, szabadnak fogod érezni magad, mint a madár. Olvass, mert ez a lázadás legjobb formája, ami a rendelkezésedre áll.

4. Kerüld az olyan embereket és szituációkat, amik negatívan hatnak rád, vagy amik miatt üresnek érzed magad: keress ösztönző helyzeteket és olyan barátok társaságát, akik támogatnak téged, megértenek és értékelnek azért, aki vagy.

5. Ha szomorú vagy, esetleg félsz, ne aggódj: a nyár, mint minden remek dolog az életben, néha össze tud zavarni. Vezess naplót, amiben leírod az érzéseidet.

6. Táncolj, akár táncparketten, vagy egyedül, vagy a szobádban. A nyár olyan, mint egy nagy tánc, amit kár lenne kihagyni.

7. Nézd meg a napfelkeltét legalább egyszer. Maradj csöndben és csak lélegezz. Csukd be a szemed. Legyél hálás.

8. Sportolj sokat.

9. Ha találkozol valakivel, akit elbűvölőnek találsz, mondd meg neki őszintén és kedvesen. Nem baj, ha nem érti meg, akkor nem úgy kellett lennie. Ha mégis, akkor egy szuper nyaratok lesz együtt.

10. Nézd át a jegyzeteidet az óráinkról. Hasonlítsd össze az olvasottakat és tanultakat a veled történő dolgokkal.

11. Örülj, és élvezd a szabadságot.

12. Ne káromkodj. Legyél illedelmes és kedves.

13. Nézz olyan filmeket (lehetőleg angolul, hogy a nyelvtudásod is fejleszd), amikben felkavaró beszélgetések vannak. De ne csak megnézd a filmeket, hanem éld is át őket újra.

14. Gondolkodj el az életedről: hogyan lehetne még jobb, mit csinálhatnál másként. Tegyél meg mindent az álmaidért.

15. Légy jó!

 

Próbáld ki INGYEN az Életrevaló Gyerek magazint!

latvanytervek-01-300x224Nézd meg mi az a 4 BÓNUSZ, amit a próbatagsághoz
azonnal megkapsz?
Ingyenes próbatagsághoz klikk ide!>>


Szólj hozzá!