Kevés só, sok gyümölcs

A magas vérnyomás esetén a sóbevitel mértéke. Vesénk gyilkosa: a só

Dr. Kovács Tibor - A magasvérnyomás, mint népbetegség II.rész

Szöveg: Máthé Dóra Zsuzsa Frissítve: Istock A sós ételek utáni sóvárgás az ásványi anyagok hiányára is utalhat, mert a szomjúságközpontunk a szervezetben lévő sókoncentrációból is nyer adatokat A túl sok és a túl kevés is árthat. Aztán amikor 1 hétig só nélküli ételeket kap, rájön, hogy mennyire igazat mondott a lánya. A só a legalapvetőbb ételízesítőnk, de néhány évtizede stigmatizálták, és számos betegség egyik kiváltó okaként tartják számon. Közben futóként gyakorta jön szembe velünk a sótabletta mint szükséges kiegészítő a sportoláshoz.

Magas vérnyomás

Hogy is van ez? Most akkor a só barát vagy ellenség? Mielőtt erre választ adnánk, nézzük meg, hogy mit érdemes tudni a só fogyasztásáról.

A túl sok és a túl kevés só fogyasztása is árthat Ha kétszer is meggondolod, mielőtt ennél egy adag sós chipset  vagy megsóznád a tészta  főzővizét, talán nincs is kérdésed a só témakörében.

Magas vérnyomás - hipertónia

A túlzott sófogyasztás hosszú távon növeli a szív- és érrendszeri panaszok, a  szívrohama stroke kialakulásának esélyét, mert elősegíti a magas vérnyomás kialakulását — de ez nem új kutatási eredmény.

A WHO ajánlása szerint az ajánlott napi maximum beviteli érték 5 gramm só, ami nagyjából egy teáskanálnyi mennyiségnek felel meg. Összehasonlításképp: itthon a ben elvégzett Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat OTÁP eredménye szerint az átlagos sóbevitel a magyar nők esetében napi 11 gramm, a férfiaknál pedig 16 gramm!

Az viszont meglepő lehet, hogy a túl alacsony sóbevitelt hasonló problémákat okoz, mint a túl magas! Amerikai kutatások szerint ugyanis az ajánlottnál lényegesen kevesebb sót fogyasztók között sokkal a magas vérnyomás esetén a sóbevitel mértéke egészségi panaszok fordultak elő, mint azoknál, akik napi mg nátriumot 6, gramm sót  visznek be átlagosan.

A bostoni egyetem massachusettsi orvostudományi karának vizsgálata azt állapította meg, hogy a túl sok és a túl kevés só fogyasztása egyelő eséllyel növeli a magas vérnyomás kialakulását. Ezt is olvasd el!

enyhe magas vérnyomás az

Az orvos tanácsai kezdő futóknak A sófogyasztás mértéke befolyásolhatja a vérnyomást A sóban lévő nátrium hosszú távon hatással van a vérnyomásra. Általánosságban megfigyelhető, hogy ha valaki a magas vérnyomás esetén a sóbevitel mértéke sok sót fogyaszt, a sejtjei vizet tartanak vissza.

Erősítő edzéssel is csökkenthető a magas vérnyomás?

A vesék nem képesek teljes mértékben kiöblíteni a felhalmozott sót a vizelettel, ez pedig egy idő után magas vérnyomást idéz elő. Tehát ha meg akarjuk őrizni a szívünk egészségét, akkor ne fogyasszunk sót? A brit TopSanté életmódmagazin által megkérdezett szakértő hangsúlyozza: nagyon sok tanulmány szól arról, hogy a túlzott sófogyasztás óvatos csökkentése pozitív hatással van a magas vérnyomásra, de arra semmilyen bizonyíték nincs, hogy a sófogyasztás lenne az egyedüli okozója a szívbetegségeknek  és a stroke-nak.

Számos olyan egyéb faktor van, ami felelős lehet a problémáért, például a túlsúlya genetika, a rendszeres mozgás hiánya, az alkoholfogyasztás és általában a helytelen táplálkozás.

hipertóniás szem angiopathia

A túl kevés só fogyasztása, ahogy az a bostoni egyetem kutatásából is kiderül, növeli a vérnyomást, azaz éppen ellentétes hatást vált ki az előfeltevéssel. A fent említett magazinnak nyilatkozó orvos szerint: ha túl alacsony a nátriumbevitel, egy angiotenzin nevű hormon közbelép, és megakadályozza a túl nagy mértékű vérnyomás-csökkenést.

Ezért van az, hogy a tanulmányok magas vérnyomás bioenergia része azt találta, hogy a túlzottan alacsony sóbevitel mellett a vérnyomás magasabb volt, mint a normál mennyiségű sót fogyasztók körében. Egészséges étkezés - kinek van erre ideje?

Túlságosan alacsony a javasolt mennyiség?

Ha tehát nem viszel be elegendő sót, azzal tovább rombolod az egészséged? Az alacsony sóbevitel ronthatja az agyi képességeket, a memóriát, valamint izomfájdalmat és görcsöket a magas vérnyomás esetén a sóbevitel mértéke.

Viszont a British Medical Journalban megjelent tanulmány szerint a túlzott sóbevitel fokozza a fejfájás előfordulási esélyét. A tanulmány szerint napi 8 a magas vérnyomás esetén a sóbevitel mértéke só mellett háromszor gyakoribb a fejfájás esélye a napi 5 gramm sót fogyasztókkal szemben.

A nátrium egy elektrolit, ami kontrollálja a testben a víz szállítását a sejtekbe, segíti a létfontosságú szervek működését és hidratáltan tartja a szervezetet.

Találd meg az egyensúlyt A jó hír az, hogy ha igazán egészséges életmódot élsz, a tested képes megtartani az egyensúlyt. A felnőttek nagyjából kétharmada normális vérnyomásértékekkel rendelkezik, így nekik nincs okuk a só miatt aggódni, ameddig napi maximum 5 a magas vérnyomás esetén a sóbevitel mértéke mennyiséget visznek be.

De még ha nem is vagy közvetlenül érintett, a sófogyasztásra való odafigyelés nem rossz dolog, mert a későbbiekben is előidézhet problémákat a nem megfelelő sóbevitel. Amennyiben viszont a magyar felnőtt lakosság azon közel egyharmadába tartozol, akiknek magas a vérnyomása, akkor mindent meg kell tenned annak érdekében, hogy csökkenjenek az értékeid, beleértve a sóbevitel visszafogását is. Mit izzadunk ki futás közben? Otthon kezeljük a magas vérnyomást egy egyszerű teszt, ami egyértelműen igazolná, ha túl sok sót fogyasztasz.

A legjobb megoldás, ha minden nap tudatosan étkezel. Egy hétig írj le mindent, amit csak megeszel, beleértve a só- vagy nátriumtartalmat a készételek csomagolásáról, és jegyezd fel azt is, hogy mennyi sót adsz hozzá az ételhez, amikor főzöl, és ebből már kaphatsz egy megközelítő képet a napi sófogyasztásoddal kapcsolatban.

Ne dőlj be a divatdiétáknak! Só nem csak a chipsben meg baconben van, hanem olyan élelmiszerekben is, mint például a reggeliző pelyhek.

izzadás magas vérnyomással

Azok az élelmiszerek, amelyeknek grammjában a magas vérnyomás esetén a sóbevitel mértéke mint 1,5 gramm só található, a sószegény étrendbe nehezen illeszthetők be.

Szójaszósz, halszósz és egyéb kész öntetek, mártások általában magas sótartalommal bírnak, ezért ezek fogyasztását is érdemes redukálni.

Téma szakértője

A sószegény ételek grammja 0,3 gramm sót tartalmaz. Próbáld meg az ételed só helyett vagy minimális só mellett inkább más fűszerekkel, zöldfűszerekkel, hagymával, fokhagymával és citrommal ízesíteni. A kutatások szerint a nátrium és kálium aránya sokkal fontosabb, mintsem önmagában a sóbevitel mértéke.

Kapcsolat Orvos válaszol Tisztelt Dr. Testépítésállóképesség edzés naponta séta kb:5 km. Irodában dolgozom sokat ülök de óránként fel szoktam állni és sétálgatni. Úgy három hete mondhatni előzmény nélkül délutános voltam és estére a duplájára dagadt a bokám a bokahajlatom a sípcsont kezdeténél és piros lett a bőr feszes és úgy fájt hogy nem tudtam ráállni.

Miközben a túl sok só magas vérnyomáshoz vezethet, a bőséges kálium ellensúlyozhatja azt, és csökkentheti a vérnyomást. A bostoni  egyetem kutatása ezt a feltevést erősítette meg.

KAPCSOLÓDÓ KULCSSZAVAK

Azokra az emberekre, akiknek a vérnyomása a legalacsonyabb volt, magasabb só- és káliumbevitelt volt jellemző, mint a magas vérnyomással rendelkezőkre.

Ehhez nagyjából napi mg kálium bevitele szükséges, a cél pedig napi 5 alkalommal  gyümölcs és zöldség fogyasztása. Kevesebb szénhidrátot vagy kevesebb zsírt együnk, ha fogyni szeretnénk?

Jó káliumforrások a zöld leveles zöldségek , mint például a spenót, és a narancs színű zöldségek, gyümölcsök, mint az édesburgonya, a sütőtök, a citrusfélék. A banán, a száraz bab, az olajos magvak,a quinoa, a hajdina és az amaránt szintén magas káliumtartalmú élelmiszerek. Csanaky Lilla, a Diéta a magas vérnyomásért férfiaknál Nőknek táplálkozástudományi szakértője azt javasolja, hogy hosszabb edzések esetén a víz mellett fogyasszunk elektrolitokat is tartalmazó sportitalokatgéleket, sótablettát vagy alacsonyabb intenzitáson végzett sporttevékenységek esetén könnyen emészthető sós ételeket.

Bővebben itt.

Táblázatok

Annak is megvan a magyarázata, ha valaki állandóan a kifejezetten sós falatokat kívánja. Molnár Dóra kardiológus egy korábbi  cikkünkben. De vajon melyik a jobb? Egyáltalán mi a különbség az  ásványianyag-tartalmukat illetően? Minden só tartalmaz nátriumot, a legnagyobb különbséget a színük, az ízük, a bennük lévő szennyeződések mértéke és az ásványianyag-tartalmuk adja.

A só: barátja vagy ellensége a futóknak?

Asztali só: Olyasmi, mint a kristálycukor az édesítők világában, a legkönnyebben beszerezhető sófajta. Majdnem kizárólag csak nátrium-kloridból áll, de a feldolgozás során csomósodásgátló anyagot kevernek hozzá, ettől nem áll össze. Maldon tengeri só: Kevesebb feldolgozáson esik át, mint az asztali só, és tartalmaz nyomelemeket, például cinket és vasat. Himalája só: Hasonló a nátriumtartalma, mint az asztali sónak, de mellette tartalmaz magnéziumot, káliumot és kálciumot.

Himalája fekete só: Kéntartalma miatt enyhe fűszeres, füstös ízt kölcsönöz az ételeknek, íze hasonlít a tojáséhoz, ezért sok tojáspótló termék összetevője.

A cikket  Csanaky Lilla táplálkozástudományi szakértő lektorálta.

  1. Mikor sok a sóból?
  2. Hogy magyarul a hipertónia
  3. Sokan nem is tudnak a betegségükről, így kezelést sem kapnak, pedig a magas vérnyomás megnöveli az érelmeszesedés, a szív- és érrendszeri megbetegedések, pl.
  4. Vesénk gyilkosa: a só